Hej!
Vår förskollärarstudent har haft i uppgift att arbeta med sammarbetsövningar i tre steg för att se barnens lärprocesser. I den första aktiviteten fick barnen i uppgift att bygga något som var långt. Barnen hade olika tankar om begreppet långt, "en gurka är lång", "ett torn är högt" och "mormors hus är långt". Barnen valde sedan att bygga en bil och en bro.
I den andra aktiviteten visade studenten bilder på Ölandsbron och barnen började samtala om hur den såg ut, "den är lång, de är Ölandsbron" och barnen började bygga med kaplastavarna och hade fokus på högbrodelen.
I den sista aktiviteten utmanandes barnen vidare i bygget med Ölandsbron i annat material. Här blev sammarbetet mellan barnen tydligt och de diskuterade bilderna och hur de skulle börja sitt bygge. Deras fokus var på högbrodelen, "vi måste bygga en backe" och så började de med den. Barnen kollade på bilderna igen och samtalade om att Ölandsbron inte bara är en backe utan "den är lång , vi hämtar mer brädor". Efter det testade barnen om de gick att köra bilar på bron och det samtalades om bilar, båtar, vatten och öar runtomkring.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar